Her er den nye Brann-drakten
Slik ser den ut! I dag fikk Brann-fansen endelig se 2017-drakten med egne øyne. Partnerinnhold
Størst spenning knyttet det seg selvsagt til designet på drakten som spillerne våre - og forhåpentlig vis mange supportere - skal bruke når sesongen sparkes i gang.
Nike har lagt vekt på å gi spillerne en drakt av solid teknisk kvalitet. Den tørker svært raskt, har god stretch og er behagelig å ha på seg.
Disse kvalitetene gjør at drakten beskrives som Nikes mest avanserte spillertrøye noensinne.
Shortsen er i likhet med trøyen laget av avansert teknologi for at stoffet skal puste, ha god stretch og perfekt passform.
Drakten som Brann-spillerne skal benytte i kamp er mer avansert enn supporterdrakten, men fans som ønsker seg en trøye med de samme kvalitetene vil få muligheten på nyåret til å kjøpe spilletrøyen i stedet.
I storfint selskap
Nike-drakter fra denne kolleksjonen ble først lansert under fotball-EM i sommer. Det er flere store nasjoner som har samme design på drakten som det Brann nå har fått.
Portugal, England og flere andre store nasjoner spiller i drakt fra samme kolleksjon. I tillegg til storklubber som Barcelona og Manchester City.
Hovedfargen på drakten er selvsagt rød. Med logoer og elementer vil den totalt ha tre farger: Rød, hvit og sort. Dette er de samme fargene som ble brukt på 2006-drakten. Sist gang Brann tok sølv.
- Vi synes drakten er rålekker. Så vil jeg understreke noe som er minst like viktig: Den har topp kvalitet som arbeidsantrekk for våre ambisiøse spillere.
- Det fortjener de, påpeker kommersiell leder i Brann, Camilla Schutz.
Positive reaksjoner
I forkant at ettermiddagens draktpresentasjon viste Brann.no drakten til noen utvalgte supportere og samarbeidspartnere. Reaksjonene var positive:
Bataljonens leder Roger Lillebøe-Hansen sier følgende:
- En stilig og elegant drakt. Gøy at det sorte fra 2006-sesongen er tilbake.
- Ermene som er sort- og rødstripete er kanskje det som vil bli mest diskutert blant supporterne. Det oser kvalitet av det tekniske, understreker han.
Bataljonskollega Morten Talhaug samtykker. Han liker de rene linjene og ryddighetene på logoene:
- Det er en veldig ren drakt. Det likte jeg. Noen klubber bommer med altfor mange logoer i ulike farger, minner han om.
Det samme mener Erlend Vågane, leder i medlemsutvalget:
- Godt å se at reklamen er godt integrert i trøyen, er hans kommentar.
Markedssjefen i BOB, Erik Yri Engelsen, fikk også se Nike-drakten før presentasjonen og tror den blir populær:
- Gratulerer med flott hjemmedrakt. Vi ser frem mot en ny og spennende sesong med Nike på laget.
- Ny bergensbunad blir den nok ikke, men det er jammen ikke langt unna. Garantert en favoritt under årets juletre, sier han.
Tekniske kvaliteter
Branns nye hjemmedrakt er hovedsaklig rød. Den avanserte prestasjonsfremmende teknologien i drakten er synlig på brystet, hvor fabrikkerte håndsydde soner danner et geometrisk mønster som forsterker passform med små åpne strukturer i bunnen av grafikken.
På armene og øvre rygg er det blitt lagt til en svart undertone som videre produserer en litt mørkere rød farge.
Dette er Nikes mest teknologisk avanserte drakt noensinne. Nike tar i bruk strukturert høyytelsesgarn som transporterer svette fra huden 20 prosent raskere enn tidligere, samtidig som den også tørker 25 prosent raskere.
Drakten og shortsen er også konstruert ved hjelp av en ny strikkeprosess som integrerer enkel og dobbel strikket søm for å forbedre pusteevne, stretch og passform.
Nike Vapor drakt med AeroSwift-teknologi er produsert ved bruk av resirkulert polyester, noe som demonstrerer Nike sin forpliktelse for bærekraftig innovasjon:
Å produsere produkter utviklet for overlegen atletiske/sportslig ytelse, samtidig som de reduserer den miljømessige påvirkningen.
Siden 2010 har mer enn tre milliarder plastflasker blitt hentet bort fra avfallsplasser og konvertert til resirkulert polyester til bruk i Nike sine prestasjonsprodukter.
Les også: